گوشی موبایل فراتر از یک وسیله ساده برای ارتباط است و برای ما اهمیت بسیاری دارد، چرا که در حال حاضر این وسیلههای کوچک تواناییهای زیادی را به ما بخشیدهاند و به ما کمک میکنند بتوانیم در هر زمان و مکانی که هستیم، کارهای خود را انجام دهیم. به همین دلیل نیز ارزش بسیار زیادی برای ما دارند. اما همچنان آسیبها و خطراتی سر راه این همراه همیشگی ما قرار میگیرد و ما را مجبور به محافظت از آن میکند.
در این بین، دو گزینه اصلی به نام بیمه گوشی و گارانتی برای محافظت از این وسیله ارائه شده است که هر دو آنها به نوعی تضمینی برای محافظت از دستگاه شما در برابر مشکلات احتمالی هستند. اما تفاوتهای اساسی نیز بین آنها وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به بررسی آنها بپردازیم و به شما بگوییم که کدام یک از این دو انتخاب بهتری برای موبایل شما میباشد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
تفاوتهای کلیدی بین بیمه موبایل و گارانتی دستگاه
با وجود اینکه گارانتی و بیمه موبایل، هر دو برای محافظت از گوشی ارائه شدهاند، اما همچنان از لحاظ ویژگیهای زیر با یکدیگر تفاوت دارند:
-
از لحاظ پوشش
بهطورکلی گارانتی معمولا توسط تولیدکننده دستگاه ارائه میشود و شامل تعمیر یا تعویض قطعات معیوب در طول یک دوره زمانی مشخص است. گارانتی، عیوب ساختاری و نقصهای اولیه دستگاه را پوشش میدهد. به طور مثال اگر گوشی شما به دلیل نقص در باتری از کار بیفتد، گارانتی هزینه تعمیر یا تعویض آن را میدهد. این در حالی است که بیمه موبایل که یکی از انواع بیمه لوازم الکترونیکی است، یک پوشش گستردهتری را ارائه میدهد و شامل طیف وسیعی از حوادث مانند شکستگی صفحه نمایش، آبخوردگی، سرقت و حتی خسارات ناشی از حوادث طبیعی میباشد.
-
از لحاظ مدت زمان اعتبار
گارانتی معمولا دارای یک مدت زمان مشخص است که توسط شرکت ارائه دهنده تعیین میشود و شما نمیتوانید زمان آن را تمدید کنید، اما مدت زمان بیمه موبایل کاملا به خودتان بستگی دارد و معمولا به صورت سالانه ارائه میشود و شما میتوانید آن را به صورت مرتب تمدید کنید.
-
از لحاظ هزینه
معمولا برای گارانتی نیازی به پرداخت هزینه جداگانه نیست و هزینه آن در قیمت اولیه دستگاه حساب میشود؛ اما برای بیمه موبایل باید یک هزینه جداگانه را به عنوان حق بیمه بپردازید. مبلغ آن نیز به عوامل مختلفی همچون مدل گوشی و نوع پوشش بستگی دارد.
-
از لحاظ فرایند رسیدگی
برای استفاده از گارانتی معمولا باید دستگاه را به مراکز خدمات پس از فروش ببرید و ممکن است فرایند تعمیر و تعویض دستگاه نیاز به زمان زیادی داشته باشد. اما در بیمه تنها کافیست در صورت وقوع حادثه به شرکت بیمه اطلاع دهید و با ارائه مدارک خسارت وارد شده را دریافت کنید.
آیا گارانتی کافی است یا نیاز به بیمه موبایل دارید؟
یکی از اصلیترین دغدغههای افراد در رابطه با گوشی هوشمندی که از آن در کار و زندگی خود استفاده بسیاری میکنند، همین موضوع است که آیا گارانتی به تنهایی کافیست یا باید حتما بیمه موبایل را نیز برای خود تهیه کنند؟ در پاسخ به این سوال به صورت واضح و صریح باید بگوییم که هر دو گزینه بهعنوان تضمینی برای محافظت از دستگاه شما در برابر مشکلات و حوادث غیر قابل پیشبینی هستند، اما شرایط و پوششهای آن با یکدیگر متفاوت است. بهطور کلی گارانتی و بیمه موبایل، هر دو مکمل یکدیگر هستند. گارانتی، پوشش اولیهای را برای دستگاه شما فراهم میکند، در حالی که بیمه موبایل، حفاظت کاملتری را ارائه میدهد.
مزایا و معایب بیمه موبایل در مقایسه با گارانتی
بیمه موبایل همانطور که گفتیم دارای مزایای بیشتری از گارانتی میباشد و قاعدتا از گوشی شما محافظت بیشتری میکند. در ادامه برای اینکه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید و آشنایی بیشتری با این دو روش محافظتی از گوشی پیدا کنید، به بررسی مزایا و معایب بیمه نسبت به گارانتی به شرح زیر میپردازیم:
- یکی از اصلیترین مزایای بیمه نسبت به گارانتی پوشش گسترده آن است. بیمه حفاظت کاملی را در برابر حوادث و مشکلات متعددی همچون شکستگی صفحه نمایش، آبخوردگی، سرقت، آتشسوزی و سایر حوادث طبیعی، ارائه میدهد.
- در بیمه مدت زمان اعتبار به شما بستگی دارد و و هر موقع که بخواهید میتوانید برای تمدید آن اقدام کنید، این در حالی است که در گارانتی شما با مدت زمان محدودی روبرو هستید.
- در بیمه، در صورت بروز حادثه و آسیب به موبایل شما، معمولا شرکت طرف قرارداد شما، هزینه جایگزینی دستگاه را تا زمانی که گوشی شما تعمیر شود، میپردازد. در صورتی که در گارانتی چنین چیزی امکانپذیر نمیباشد و شما مجبور هستید مادامی که موبایل شما در پروسه تعمیر یا تعویض قرار گرفته خودتان یک وسیله جایگزین را پیدا کنید.
- بیمه علاوه بر پوششهای اصلی به شما این امکان را میدهد که با پرداخت هزینه بیشتر پوششهای اضافی را نیز خریداری کنید و به صورت همه جانبه از موبایل خود محافظت کنید.
گارانتی یا بیمه؟
بیمه و گارانتی، مزایا و معایب خاص خود را دارند و میتوانند به صورت مکمل از موبایل شما محافظت کنند. اما بهطورکلی انتخاب بین این دو به عوامل مختلفی به شرح زیر بستگی دارد:
- بودجه: اگر هزینه برایتان مهم است و توانایی پرداخت حق بیمه را ندارید میتوانید تنها به گارانتی بسنده کنید. اما اگر میخواهید از پوشش گستردهتری برخوردار شوید، بهتر است تنها با پرداخت یک هزینه اندک بهعنوان حق بیمه از خدمات گسترده آن استفاده کنید.
- نوع استفاده از گوشی: اگر گوشی شما در معرض آسیبهای فیزیکی زیادی قرار دارد، بیمه موبایل میتواند انتخاب بهتری باشد و حفاظت بیشتری را برای شما رقم بزند.
- مدل گوشی: اگر دارای گوشی گرانقیمتی هستید، داشتن بیمه میتواند یک سرمایهگذاری مناسبتری برای شما باشد.
جمعبندی
در مطلب پیشرو به بررسی گارانتی و بیمه موبایل پرداختیم و تفاوتها، مزایا و معایب هر کدام را به دقت شرح دادیم. بهترین انتخاب بین این دو به نیازها و شرایط خاص شما بستگی دارد، اما به صورت کلی اگر از گوشی خود استفاده زیادی میکنید و آن بهعنوان یک وسیله ارزشمند برای شما شناخته میشود، حتما در کنار گارانتی، هر چه سریعتر برای تهیه بیمه موبایل اقدام کنید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر نیز بهتر است با کارشناسان متخصص ما در بیمهچی ارتباط برقرار کنید و راهنماییهای لازم را از آنها دریافت کنید.
سوالات متداول
-
تفاوت اصلی بین بیمه موبایل و گارانتی در چیست؟
این دو در زمینههای مختلف همچون پوشش، مدت زمان اعتبار، هزینه و نحوه رسیدگی دارای تفاوتهای چشمگیری هستند.
-
بیمه موبایل بهتر است یا گارانتی؟
بیمه از آنجایی که پوششهای بیشتری را ارائه میدهد و تا هر زمان که دلتان بخواهد میتوانید آن را تمدید کنید، یک روش امنتری برای محافظت از موبایل میباشد.
-
بیمه موبایل چه مواردی را پوشش میدهد؟
خسارات ناشی از حوادث و اتفاقات مختلف همچون شکستگی صفحه، آبخوردگی، سرقت، آتشسوزی و حوادث طبیعی معمولا در پوشش بیمه لحاظ میشوند.
-
گارانتی چه مشکلاتی را پوشش میدهد؟
گارانتی عیوب ساختاری مانند نقص در باتری، پردازنده و سایر قطعات را پوشش میدهد.
-
چرا باید به صورت همزمان از گارانتی و بیمه موبایل استفاده کنیم؟
این دو گزینه بهعنوان مکمل در کنار یکدیگر میتوانند با پوشش تمامی خسارات ناشی از مشکلات و حوادثی که ممکن است برای گوشی همراه شما اتفاق بیفتد، یک محافظت کامل از آن را فراهم کنند و سبب آسودگی خاطر شما شوند.
-
در صورت بروز حادثه چگونه از بیمه خسارت دریافت کنیم؟
شما پس از بروز حادثه در اولین مرحله باید شرکت بیمه را مطلع کنید و سپس با ارائه مدارک مورد نیاز و تایید توسط کارشناسان، موفق به دریافت خسارت خواهید شد.