امروزه شاهد افزایش روز افزون افراد موتور سوار در جامعه هستیم؛ با صرف نظر از هیجان بیانتهای موتور سواری که عامل اصلی آن برای جذب افراد جویای آن میباشد، میتوان از دیگر خصوصیات آن از قبیل جلوگیری از اتلاف وقت، فرار از ترافیک و آسودگی خاطر از یافتن جای پارک برای آن، نام برد که نیاز به این وسیله را در افراد پررنگتر کردهاست،باید توجه داشت که با وجود همه اینها نمیتوان از خطرات پرریسک آن چشم پوشی کرد، البته لازم به ذکر میباشد که با پیشگیری میشود میزان شدت و احتمال بروز خطرات و آسیب دیدگی را کم کرد.
در ادامه، راههای موثر در نگهداری از موتور سیکلت و حفظ امنیت آن توسط بیمهچی گردآوری شده است:
1- آببندی موتور صفر کیلومتر:
ادامه صحبت را در ارتباط با موتور صفر کیلومتر شروع میکنیم که قبل از هرچیزی ابتدا باید آببندی شود که این اصطلاح کاربردی در وسایل نقلیه به نوعی امری لازم در استفاده بهینه از موتور و کارکرد آن در هر وسیله نقلیه صفر کیلومتر میباشد که انجام آن برای بهبود آن وسیله الزامی میباشد؛
این اصطلاح آببندی به منظور قرارگیری مناسب قطعات با کمترین میزان اصطکاک آن در کنار هم میباشد، معیار انجام این عمل به میزان کیلومتر پیموده شده موتورسیکلت بستگی دارد که در 2 مرحله انجام میشود و حتما باید در 1000 کیلومتر مسافت پیموده شده اولیه آن، انجام این امر شروع شود؛ که میزان دقیق آن نیز در موتورهای مختلف، متفاوت میباشد.
روش آببندی:
- استفاده از آن به صورت تک سرنشین
- رانندگی با سرعت کم
- حالت مجاز افزایش دور موتور در مرحله دوم حداکثر تا 5000 دور در دقیقه
- حالت مجاز افزایش دور موتور در مرحله اول حداکثر تا 2000 دور در دقیقه
- خودداری از گاز دادن کامل
- خودداری از توقف ناگهانی
- گرم شدن وسیله نقلیه قبل از حرکت آن ( که این مورد در شرایط غیر آببندی نیز پیشنهاد میشود که رعایت شود)
مرحله اول این فرایند تا 300 کیلومتر و مرحله دوم آن از 800 کیلومتر تا 1600 کیلومتر ادامه دارد.
2- تمیز کردن زنجیر موتور:
تمیز بودن زنجیر موتور از نکات مهم در موتور به شمار میرود البته نیاز نیست که این امر به صورت روزانه انجام شود، معمولا در زمانی که زنجیر نیاز به تمیز کردن دارد از علائمی مانند صدای زنجیر آن میتوان تشخیص داد، در دفترچه راهنمای برخی از موتورسیکلتها نیز مشخص شده که پس از گذشت چه میزان کارکرد آن باید زنجیر موتور تمیز گردد؛ برای تمیز کردن زنجیر موتور باید موتور در حالتی قرار گیرد که چرخ عقب آن قابل حرکت باشد، و ابتدا با ابزاری مانند مسواک ذرات خاک و سنگی که در زنجیر گیر کرده است را پاک کرده که برای محکم کاری آن، برخی اسپریهایی مخصوص تمیز کردن زنجیر در بازار عرضه میشود که میتوان از آن استفاده کرد؛ سپس با استفاده از روغن مناسب برای زنجیر، باید زنجیر را روغنکاری کرد، با توجه به نوع ساختار زنجیر که از واشر حلقهای استفاده شده است باید روغن کاری طوری انجام شود که روغن نفوذ کامل را در اتصالات زنجیر داشته باشد؛ پس از روغنکاری زنجیر با گذشت فاصله زمانی 5 دقیقه، روغن اضافی زنجیر را با دستمال پاک کنید.
بعد از انجام این فرایند متوجه روان شدن حرکت موتور و قطع سروصدای اضافی آن خواهید شد؛ در صورت اهمیت ندادن به این موضوع احتمال این هست که دندانه های قالبی که زنجیر موتور بر روی آن حرکت میکند از بین برود و یا حتی احتمال پارگی زنجیر نیز در این شرایط وجود دارد.
3- تعویض روغن موتور:
تعویض روغن موتور و هر وسیله نقلیه دیگر از مهمترین اقدامات لازم برای بهبود عملکرد آن میباشد و یا حتی بهتر است که بگیم برای جلوگیری از آسیبدیدگی شدید مثل از کار افتادن انجین موتور و یا شاتون زدن آن الزامی میباشد، چرا که بعد از گذشت مدت زمان خاصی از استفاده وسیله نقلیه روغن موتور آن که در اصل سبب انجام فعالیت موتور میشود خاصیت چسبندگی خود را از دست داده و به اصطلاح تبدیل به روغن سوخته میشود، همین امر سبب اصطکاک شدید بین پیستون های موتور میشود که در نتیجه آن ایست موتور یا به اصطلاح شاتون زدن موتور را در پی دارد؛ تعویض روغن برای تمامی موتورسیکلتها وابسته به میزان کارکرد و مسافت پیموده شده آن دارد به این صورت که پس از پیمودن مسافت حداکثر 1000 کیلومتر باید روغن موتور تعویض شود که در اینجا باید به این نکته توجه کنیم که 1000 کیلومتر صرفا در حالتی در نظر گرفته میشود که موتور فقط حرکت کرده در حالی که در بعضی اوقات ما موتور را روشن نگه داشته و حرکت نمیکنیم که در این حالت در انجین موتور در حال فعالیت بوده و روغن سوزی در آن انجام میشود. بنابراین بهتر است که تعویض روغن قبل از رسیدن مسافت پیموده شده به 1000 کیلومتر و حداکثر در حدود 800 کیلومتر طی شدن مسافت، روغن موتور را تعویض کنیم.
لازم به ذکر است که به نوع و برند روغنهای موتور حتما توجه داشته باشید و با توجه به فصلهای مختلف سال، روغن مناسب در هر فصل را به دلیل متفاوت بودن آب و هوای فصول سال، استفاده کنیم.
در کنار تعویض کردن روغن موتور لازم است که بعد از چندین بار تعویض روغن، فیلتر روغن آن را نیز تعویض کنید.
4- بررسی وضعیت تایر موتور و تنظیم باد آن:
تنها نقطه اتصال موتورسیکلت با زمین، چرخ های موتور و در حالت جزئیتر لاستیکهای آن میباشد، بنابراین ایمنی و نگهداری آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
- بررسی کردن وضعیت لاستیکها قبل و بعد از هربار رانندگی با آن
- بررسی کردن وضعیت عاج تایرها
- بررسی و تنظیم میزان باد تایرها
در بررسی وضعیت تایرها باید به چند نکته باید توجه داشت به عنوان مثال در صورت متصل بودن اشیای تیز مانند میخ، شیشه خورده و یا حتی سنگ تیز به لاستیک نباید آن را از لاستیک جدا کرد، چون در این صورت احتمال دارد که لاستیک پنچر شده باشد و با این کار شما باد آن سریعا خالی شود و در نتیجه آن موتور شما قابل حمل به تعمیرگاه موتور نباشد؛ بلکه در این شرایط باید سریعا به یک تعمیرگاه موتور مراجعه کنید؛ همچنین در بررسی لاستیکهای موتور به میزان ترکهای آن نیز باید توجه لازم را داشت که در صورت زیاد بودن آن، یا اینکه میزان عاج لاستیک ها کم شده باشد و میزان ارتفاع آن حداقل 1.5 سانتی متر باشد حتما باید لاستیکهای آن تعویض گردد.
در صورت تعویض لاستیکها قبل از هرچیز به تاریخ تولید لاستیکها توجه کنید که در قسمت داخلی لاستیک هک میشود و در صورت داشتن تمایل به تغییر میزان سایز آن سعی کنید تا حد امکان لاستیک جدیدی که میخرید از سایز استاندارد آن فاصله زیادی نداشته باشد.
5- بررسی باتری موتور:
در ارتباط با محافظت از باتری باید از عواملی که سبب خرابی زودرس باتری میشوند خودداری کنیم زیرا که باتری به نوعی لوازم الکتریسیته بوده و خاصیت این نوع لوازم داشتن عمر مفید میباشد و در هر حالتی بعد از سپری شدن عمر مفید آن، کارایی آن از بین خواهد رفت، بنابراین مصرف کننده میتواند با نوع مصرف صحیح آن از فرسودگی زودرس آن جلوگیری کند، به عنوان مثال نباید موتورسیکلت در زمانی که انجین موتور آن روشن نمیباشد سیستم برقی موتور سیکلت را روشن نگه داشت.
6- بررسی ترمز موتورها:
در هربار استفاده از موتور باید از نحوه عملکرد صحیح ترمزهای آن باخبر باشید و در صورتی که میزان لنت ترمز موتورسیکلت در موتورهایی با ترمز دیسکی، به کمتر از 1 سانتیمتر برسد باید آن را تعویض کنید، همچنین باید به روغن ترمز نیز توجه لازم را داشت، البته که تعویض روغن ترمز مانند تعویض روغن موتور نمیباشد که در مدت زمان کم نیاز به تعویض آن باشد.
7- تمیز کردن و شستوشوی موتور:
شاید اهمیت این مورد در نگهداری سالم از موتورسیکلت برای شما زیاد پررنگ نباشد اما باید بگم که این مورد به نوبه خود نقش مهمی را در حفاظت و نگهداری سالم از موتورسیکلت را دارد؛ با تمیز نکردن لکهها و کثیفیهایی که در بدنه موتور ایجاد میشود، به مرور این لکهها به زدگی در بدنه موتور تبدیل میشود که دیگر قابلیت پاک کردن آن نیست و چنانچه این زدگی در قسمتهایی مانند کمک جلو یا صفحه دیسکهای آن ایجاد شود که خود عامل آسیب دیدگی به قطعات در ارتباط با آنها میشود، احتمال وقوع حادثه ای در حین رانندگی را نیز در پی دارد.
در شستن موتورسیکلت لازم میباشد که به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید:
- دقت لازم جهت نفوذ نکردن آب به قسمتهای برقی موتورسیکلت
- پوشاندن قسمت باتری و آتصالات برقی موتورسیکلت
- نشستن زنجیر چرخ موتاور تا روغن آن از بین نرود
- با پارچهای تمیز و جدا از پارچههایی که موتور را تمیز کردهاید، کمکهای آن را تمیز کنید.
پیشنهاد میشود که در فصل سرما در تمیز نگهداری موتور توجه بیشتری را داشته باشید زیرا که سرما باعث رسوبگذاری سریعتر در بدنه آن میشود.
8- رعایت نکات ایمنی:
رعایت این نکات نه تنها سبب جلوگیری از آسیب به موتور میشود بلکه سبب حفظ سلامت جسمانی شخص موتورسوار نیز میباشد؛ با رعایت این نکات از وقوع پشیمانی شخص موتورسوار و اطرافیان آن و حتی از وارد شدن آسیب به افراد دیگر نیز جلوگیری میشود.
چرا باید موتورسیکلت خود را بیمه کنیم؟
حال پس از بروز آسیب دیدگی به موتور راه جبران آن به چه صورت میباشد؟
بیمهچی همواره در این شرایط در کنار شما خواهد بود و با ارائه بیمههای متعدد با انواع شرکت بیمههای مختلف چارهای میباشد برای برطرف کردن چالشهای زندگی شما
بیمه تنها راه چاره برای جبران این حوادث شما میباشد؛ با بیمه کردن موتورسیکلت خود، نگرانی شما را از بابت جبران هزینههای احتمالی وارد شده به موتورسیکلت را برطرف میکند.
این بیمهنامهها برای موتور سیکلت در دو نوع بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث قابل ارائه میباشد:
بیمه شخص ثالث موتورسیکلت:
این بیمه نامه هزینههای جانی و مالی وارد شده به شخص آسیب دیده را در صورت بروز تصادف به شرط مقصر بودن شخص بیمهگذار پرداخت مینماید، به این صورت که هزینههای جانی را به صورت کامل و هزینههای مالی وارد شده به فرد آسیب دیده را بر حسب تعهد مالی انتخاب شخص بیمهگذار در هنگام صدور آن پرداخت مینماید. بیمه شخص ثالث موتورسیکلت برای همه دارندگان آن اجباری بوده و در صورت نداشتن آن جریمهای برای آنها لحاظ خواهد شد.
بیمه بدنه موتور سیکلت:
این بیمهنامه با اینکه در خصوص جبران خسارات وارد شده به موتورسیکلت شخص بیمه شده میباشد بلکه در صورتی که هزینه وارد شده به شخص آسیب دیده با شرط مقصر بودن شما از مقدار مبلغ تعهد مالی بیمه شخص ثالث شما بیشتر باشد، بیمه بدنه مابقی این هزینهها را نیز پرداخت مینماید؛ صدور بیمه بدنه موتورسیکلت برای همه دارندگان این وسیله نقلیه پیشنهاد میشود زیرا که با صدور این بیمهنامه در صورت آسیب دیدگی موتورسیکلت، تعمیر و تعویض قطعات آن بر عهده شرکت بیمهگر میباشد.
جمع بندی:
نوع و مقدار کارایی هر وسیلهای نشانگر مقدار ارزش آن بوده و مشخص کننده میزان شایستگی آن وسیله در نگهداری از آن میباشد، از جهت دیگر با ضمانت کردن هزینههای خسارات احتمالی ناشی از استفاده از آن وسیله با فراهم نمودن آرامشی خاطر و خیالی آسوده از این بابت، لذت استفاده آن را دوچندان خواهد کرد؛ بنابراین ضروری میباشد که در حفظ و استفاده صحیح از وسیله نقلیه دقت لازم را به عمل آورده و بابت ضمانت یا به اصطلاح بیمه کردن آن هیچ تعللی نداشته و صدور آن را به تاخیر نیندازیم.
سوالات متداول:
1- آیا نصب دزدگیر برای جلوگیری از سرقت موتورسیکلت کافی است؟
خیر؛ دزدگیر با ایجاد صدای هشدار، مردم حاضر در آن منطقه را از وجود مشکل و سرقت باخبر میسازد و با ایجاد ترس و استرس در سارق آن، سرقت موتور را به تاخیر میاندازد اما برای جلوگیری از سرقت کافی نمیباشد؛ برای حفظ امنیت موتور، کارهای دیگری مانند نصب ردیاب موتورسیکلت و قفل دیسک یا قفل زنجیری ضروری است.
2-بیمه بدنه سرقت موتور سیکلت را پوشش میدهد؟
خیر؛ بیمه بدنه برای خودرو به این صورت میباشد که علاوه بر پوشش خسارات و هزینههای ناشی از آن، سرقت وسیله نقلیه را نیز پوشش میدهد اما در موتورسیکلت بیمه بدنه تنها خسارات و هزینههای ناشی از آن را برای موتورسیکلت و شخص موتورسوار پوشش میدهد.
3- در صورت وارد شدن خسارات به موتورسیکلت بیمه هزینه آن را در چه بازه زمانی پرداخت میکند؟
پرداخت هزینهها از طرف بیمه در بازه زمانی کوتاهی پرداخت میشود و بستگی به توانگری مالی شرکت بیمههای مختلف دارد که حداکثر بازه زمانی آن برای همه شرکتهای بیمه معمولا یک ماه میباشد.
4- مدارک مورد نیاز برای تهیه بیمه موتور چیست؟
بیمه موتور در دو نوع بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث میباشد که مدارک مورد نیاز برای هر دو مورد تقریبا شبیه به هم میباشد:
- عکس پشت و روی کارت موتور یا برگه سبز
- عکس بیمهنامه قبلی آن
البته که این مدارک در صورتی کافی میباشد که تهیه بیمهنامه شما از طریق سایت بیمهچی باشد.